Aanpak extra middelen onafhankelijke cliëntondersteuning bekend

  • Gepubliceerd: 23 juli 2018

De extra middelen voor onafhankelijke cliëntondersteuning uit het reageerakkoord (55 miljoen) zet minister De Jonge in 2018 vooral in voor een behoefte onderzoek, het verbeteren van de toegang tot cliëntondersteuning, het vergroten van bekendheid bij cliënten en hun naasten en het verbeteren van de kwaliteit en deskundigheid van cliëntondersteuners. Dit blijkt uit de Kamerbrief van 12 juli. Mezzo is benieuwd hoe de plannen er in 2019 uit gaan zien als het gaat om daadwerkelijke uitbreiding van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Mezzo blijft aandacht vragen bij de politiek voor de positie van mantelzorgers.

Toch geen aandacht mantelzorgers 

De essentie van cliëntondersteuning is volgens de minister iemand die naast de cliënt staat met informatie, advies, voorlichting, vraagverheldering en de cliënt helpt om de weg te vinden in het complexe zorgstelsel. Het is een gemiste kans dat de aanpak niet spreekt over mantelzorgers, omdat zij regelmatig de zorg organiseren voor hun naaste. Het zijn dan juist mantelzorgers die het contact hebben met gemeenten, zorgkantoren, instanties en aanbieders. Mantelzorgers zouden direct aangesproken moeten worden, zodat zij op de hoogte zijn van de mogelijkheden voor cliëntondersteuning voor hun naaste en zichzelf. Hiervoor zou ook expliciet aandacht moeten zijn in de deskundigheidsbevordering en functiebeschrijving voor cliëntondersteuners.

Van mantelzorger naar cliënt 

Mezzo is daarnaast van mening dat mantelzorgers een specifieke doelgroep is voor onafhankelijke cliëntondersteuning die aandacht verdient. Ten eerste in het geval van tegenstrijdige belangen tussen zorgvrager en mantelzorger in bijvoorbeeld het keukentafelgesprek. Dan zou ook een cliëntondersteuner beschikbaar moeten zijn voor de mantelzorger. Ten tweede kan een mantelzorger zelf ook cliënt worden en behoefte hebben aan ondersteuning. Bijvoorbeeld als er sprake is van (dreigende) overbelasting. Clientondersteuners dienen dan ook kennis te hebben over mantelzorg, mantelzorgondersteuning en overbelasting. In dat geval kan een mantelzorgconsulent of mantelzorgmakelaar met specialistische kennis passende ondersteuning geven en respijtzorg organiseren. 

Casemanagement voor specifieke doelgroepen

Wanneer de zorg- en ondersteuningsvraag langdurig en intensief is gaat cliëntondersteuning over in casemanagement. Mezzo is erg enthousiast dat de minister een deel van het budget inzet om casemanagement te organiseren voor onder meer ouders van zeer ernstig verstandelijk en meervoudig beperkte kinderen en mensen met ernstige vormen van niet-aangeboren hersenletsel. Juist voor deze groepen mantelzorgers, die vaak langdurig en intensieve zorg geven aan hun naaste en daardoor een verhoogd risico op overbelasting hebben, is goede ondersteuning noodzakelijk om de zorg vol te houden.

Lees de kamerbrief.

In een brief aan minister De Jonge (VWS) vraagt Mezzo om meer aandacht voor de positie van mantelzorgers in de aanpak om cliëntondersteuning te verbeteren. Ook mantelzorgers hebben recht op onafhankelijke cliëntondersteuning.