Blik soep

'Ik krijg het blik soep niet open en ik heb niet lang meer te leven, maar ik kan nog helemaal niet dood gaan', vertelt de oudere meneer mij wanneer ik op de Mezzo Mantelzorglijn de telefoon beantwoordt. De oudere heer heeft zich voorgesteld en vertelt verder wanneer ik doorvraag.

'Ik moet er voor mijn vrouw zijn nu, ze zorgt al jaren voor mij. Ik heb kanker en nog maar heel kort te leven en nu blijkt zij, mijn trouwe mantelzorger, ernstig ziek. Ik moet nu juist voor haar zorgen. Dat verdient ze. Wij hebben nooit hulp gevraagd en altijd voor elkaar gezorgd. En waarom ik u nu bel eigenlijk, ik wil soep voor mijn vrouw opwarmen. Ze kan niet uit bed namelijk door haar COPD. Ik heb door alle chemotherapie en behandelingen geen kracht meer om het blik soep open te krijgen. Daarom bel ik u eigenlijk. Hoe krijg ik het blik soep nu open? Wat moet ik doen om voor haar te zorgen zo meteen? We hebben nooit hulp gevraagd. Ik kan toch helemaal niet doodgaan, wie zorgt er dan voor haar?'

Vrijwilligers

De vraag hakt er in bij mij. Het liefst spring ik in de auto om naar meneer toe te rijden en een gezonde maaltijd te maken. Maar met één maaltijd is hij niet geholpen. Dit gaat om nu, maar ook om zo meteen als meneer er niet meer is. Ik vraag naar zijn ziekte, luister naar zijn verhalen over zijn werkende verleden als militair en probeer troost en handvatten te geven. Ik geef meneer telefoonnummers van twee vrijwilligersorganisaties in de regio. Ik vertel dat vrijwilligers kunnen helpen met het maken van maaltijden of doen van een boodschapje.

Hulp vragen

Veel horen we op de mantelzorglijn dat hulp vragen echt heel erg lastig is en pas een allerlaatste optie. Ik vertel dat misschien de buurman nu kan helpen met het open maken van het blik soep. Er zijn heel veel initiatieven om maaltijden te delen met buren, wel via internet maar misschien kan een vrijwilliger daarbij helpen (bijvoorbeeld: https://www.thuisafgehaald.nl/).  Hulp vragen is juist zo belangrijk, we hebben elkaar nodig. Meneer zal direct contact opnemen met de organisaties. We sluiten het gesprek af en spreken af elke dag te kijken naar de mooie momenten van die dag, het zijn de kleine dingen waar het om gaat.

Door Michèle

Mezzo Mantelzorglijn

Medewerkers van de Mantelzorgijn voeren dagelijks verrassende, interessante, ontroerende en aangrij... Bekijk profiel en blogs