'Eenzaamheid, wat doe ik eraan?'

Hoi Ingrid,

Van alles dat ik meemaak nu mijn partner een depressie heeft, vind ik één ding het moeilijkst: de eenzaamheid. Ik heb een gezin, werk, vriendinnen en familie. Van buiten zie je aan mij niets dat op eenzaamheid lijkt. Maar vaak voel ik me eenzaam. Als ik aan het eind van de dag de straat in fiets en opzie tegen wat ik thuis aantref. Als ik alleen naar een ouderavond ga, alleen naar een feestje, alleen de verjaardagscadeautjes voor onze zoon koop. Ik kan mijn verhaal vertellen aan mijn vriendinnen, en ze luisteren en helpen waar ze kunnen. Maar dat helpt niet tegen dat intense gevoel er alleen voor te staan. Het gevoel dat ik de enige ben die dit meemaakt. Waar komt dat eenzame gevoel volgens jou vandaan, en vooral… wat doe ik eraan?
 
Hi Mirjam,

Wat jij meemaakt en ervaart is niet altijd zichtbaar voor anderen. Je draagt een onzichtbare last met je mee. Je verhaal delen met vriendinnen kan helpen, maar werkt zeker niet altijd, omdat ze zich onvoldoende kunnen inleven. Daardoor is zo’n gesprek vaak teleurstellend. Bovendien: doordat je veel alleen moet doen en zwaar belast bent, kun je jezelf een beetje kwijtraken. Ik ging bijvoorbeeld als het thuis slechter ging als een dolle werken, en nam nooit meer tijd voor iets leuks. Langzaam raakte ik mijn energieke, spontane zelf een beetje kwijt, ook dat maakte mij eenzaam.

Gelukkig is er licht in de tunnel van eenzaamheid. Ik heb drie tips voor je om in actie te komen tegen dat gevoel er helemaal alleen voor te staan:

  1. Leg contact met gelijkgestemden. Je denkt misschien dat je de enige bent, maar dat ben je zeker niet! Er zijn meer mensen zoals wij. In contact met hen, ervaar je dat je aan een half woord genoeg hebt. Net als wij dat hebben in mailwisseling.
  2. Onderneem een activiteit die jou een goed gevoel geeft. Een activiteit waarbij je in je kracht staat en complimenten ontvangt voor wat je doet. Thuis zijn de schouderklopjes waarschijnlijk schaars, dus zorg voor een dosis complimenten uit een andere hoek. Jij kan toch prachtig zingen? Misschien is een koor iets voor jou?
  3. En dan als laatste tip: word weer een beetje je 'oude zelf'. Door de situatie met je partner raak je die een beetje kwijt. Zo merkte ik dat ik me tijdens feestjes steeds meer ging terugtrekken, terwijl ik vroeger uitbundig babbelde met iedereen. Nu neem ik me bewust voor me te gedragen als de Ingrid-van-vroeger. Voor mij werkt dat heel goed,  die onzichtbare last gooi ik even van mijn schouders en ik voel me weer licht en vrolijk en vrij. En door dichter bij mijzelf te komen voel ik me stukken minder eenzaam.

Ik hoop dat iets met deze tips gaat doen. Spreek je snel, Mirjam!

Ingrid en Mirjam

Ingrid en Mirjam schrijven over hun ervaringen als partner van iemand met psychische klachten. De ee... Bekijk profiel en blogs