Mezzo Mantelzorglijn beantwoordt in 2015 90% meer vragen

  • Gepubliceerd: 24 mei 2016

De Mezzo Mantelzorglijn beantwoordde in 2015 bijna 6000 vragen, dat is 90% meer dan in 2014. De decentralisatie van de zorg zorgde voor een flinke toename van vragen. Uitbreiding van de openingstijden zorgden daarnaast voor een betere bereikbaarheid.

De meeste vragen gingen over:

  • Financien: mantelzorgcompliment en mantelzorgwaardering
  • Vragen van professionals over onze visie, producten of verzoek om voorlichting
  • Mantelzorgwoning
  • Werk en mantelzorg
  • Respijtzorg
  • Persoonsgebonden budget
  • Vrijwilligers

Juridisch advies

In 2015 waren er ruim 800 contacten met de juridisch adviseurs, dat is een stijging van 34 procent t.o.v. 2014. De adviseurs behandelden ruim 200 juridische dossiers.

Top 5 advieszaken:

  1. mantelzorgwoningen
  2. persoonsgebonden budget
  3. problemen met de gemeente
  4. financiën 
  5. vertegenwoordiging

Bij bemiddelingszaken zijn namens de mantelzorger brieven gestuurd en/of is telefonisch contact geweest met betrokken instanties.

Top 5 bemiddelingszaken:

  1. klacht tegen zorgverzekeraar i.v.m. afwijzen PGB
  2. verzoek medehuurdersschap o.g.v. mantelzorg
  3. urgentieverklaring o.g.v. mantelzorg
  4. mantelzorgcompliment
  5. vergoedingmogelijkheden (bv vervoer)

Meer weten?

Meer informatie leest u in het Jaarverslag informatiepunt Mezzo.