Kan iedereen lid worden van het Nationaal Mantelzorgpanel?

    Nee, het Mantelzorgpanel is speciaal voor mantelzorgers in Nederland. Zowel leden als niet-leden van Mezzo kunnen lid worden van het panel.

    U bent een mantelzorger als u zorg verleent aan één of meer personen in uw directe omgeving, waarbij de zorgverlening direct voortvloeit uit de sociale relatie (dus niet in het kader van een hulpverlenend beroep). Lees meer over de definitie van mantelzorg.

    Hoe vaak ontvang ik een vragenlijst?

    U ontvangt 6 à 8 keer per jaar een vragenlijst. Dat maakt meedoen aan het Mantelzorgpanel eenvoudig. Niet iedereen wordt voor ieder onderzoek uitgenodigd. Voor sommige onderzoeken moeten de deelnemers voldoen aan een bepaald profiel (zoals leeftijd en regio).

    Ik heb me aangemeld. Hoe gaat het nu verder?

    U ontvangt een bevestigingsmail, direct na de aanmelding. Hierin staat een link naar uw persoonlijke inlogpagina.

    Via deze pagina heeft u toegang tot uw profielpagina. U kunt hier een aantal aanvullende persoonlijke gegevens wijzigen.

    De gegevens die wij vragen en die u doorgeeft gebruiken we uitsluitend voor onderzoek. Zo zullen we u alleen vragen mee te doen aan onderzoeken die voor u van belang zijn.
    Ik heb me aangemeld, maar ik krijg geen bevestiging hiervan per e-mail?
    Het kan voorkomen dat de mail van het Nationaal Mantelzorgpanel door uw mailprogramma als ongewenst wordt gezien. Hierdoor komt deze mail niet in uw inbox terecht, maar in een aparte map met bijvoorbeeld de naam 'ongewenste mail' of 'junk mail'.

    Werkt u met een e-mailprogramma zoals Hotmail? Dan kunt u deze mail aanvinken en klikken op 'Not junk'.

    Werkt u met een e-mailprogramma zoals Outlook? Dan kunt u voorkomen dat de e-mail van het Nationaal Mantelzorgpanel hierin komt door het domein 'mwm2.nl' als veilig aan te merken. Bij de meeste mailprogramma's kunt u dit als volgt doen:

    • klik met de rechtermuisknop op het als ongewenst aangemerkte mailtje;
    • kies voor 'Ongewenste mail';
    • voeg 'Domein van de afzender (@MWM2.nl) toe aan de lijst met veilige afzenders'.

    Als u dit heeft gedaan komt de e-mail van het Nationaal Mantelzorgpanel voortaan in uw inbox terecht.

    Zit er géén mail van het Nationaal Mantelzorgpanel in uw ongewenste mail? Check dan het e-mailadres dat u aan ons heeft doorgegeven en probeer het nog eens.

    Ik heb me ingeschreven voor het Nationaal Mantelzorgpanel, maar ik ontvang (bijna) geen uitnodigingen voor onderzoek(en). Hoe kan dat?

    Er is een aantal mogelijke oorzaken:

    • Zijn uw persoonlijke gegevens volledig ingevuld? Op basis van deze gegevens ontvangt u namelijk uitnodigingen voor onderzoek. Check hiervoor uw profielpagina.
    • Niet iedereen wordt voor ieder onderzoek uitgenodigd. Voor sommige onderzoeken moeten de deelnemers voldoen aan een bepaald profiel (zoals leeftijd en regio). Het is daarom mogelijk dat u misschien minder vaak wordt uitgenodigd dan andere mensen, omdat we op zoek zijn naar mensen met een ander profiel dan dat van u.
    • Heeft u nog nooit een uitnodiging voor deelname ontvangen? Check dan voor de zekerheid het mailadres dat u bij uw inschrijving heeft opgegeven. Misschien is er tijdens het inschrijven iets mis gegaan. Of misschien heeft u inmiddels een ander mailadres. U kunt uw mailadres en andere persoonlijke gegevens raadplegen en eventueel aanpassen op uw eigen profielpagina.
    • Onze mails worden tegengehouden door een spamfilter. Uitnodigingen voor onderzoeken worden altijd gestuurd via @MWM2.nl. Neem dit e-mailadres als toegestane afzender op de lijst van gewenste mail op.

    Heb ik speciale software nodig om mee te doen?

    Nee, u heeft geen speciale software nodig. Het enige dat u nodig heeft, is toegang tot internet en een eigen mailadres. Dan kunnen we u per mail uitnodigen voor het onderzoek.
    Onze vragenlijsten werken het beste in de meest recente versies van Internet Explorer en Firefox. Wij raden u dan ook aan uw browser te updaten, mocht dat nodig zijn. In de meeste gevallen zullen de vragenlijsten echter ook in andere browsers of in verouderde versies werken.

    Hoe weet ik dat er een onderzoek is waaraan ik kan meedoen?

    U krijgt per e-mail een uitnodiging om mee te doen. Hierin staat een link naar een inlogpagina. Daar vult u uw e-mailadres in. Vervolgens komt u bij de vragenlijst.

    Moet ik een onderzoek meteen invullen?

    Nee, dat is het voordeel van online onderzoek. U kunt de vragenlijst invullen op een tijdstip dat u het beste schikt. Let wel even op de termijn waarin u mee kunt doen. Die varieert per onderzoek van enkele dagen tot enkele weken.

    Hoe lang duurt het invullen van een vragenlijst?

    Gemiddeld kost het invullen van een vragenlijst 5 minuten, soms meer en soms minder. Dat hangt af van het type onderzoek. In de uitnodigingsmail krijgt u hiervan een indicatie.

    Ben ik verplicht om aan alle onderzoeken deel te nemen?

    Nee, u bent nergens toe verplicht. U kunt altijd zelf bepalen of u aan een onderzoek wilt meedoen of niet.

    De vragenlijst werkt niet, wat moet ik doen?

    Een pasklaar antwoord is lastig, want elke computer is weer anders. U kunt het volgende proberen:

    Kom later terug en probeer het nog eens. Er kan sprake zijn van een tijdelijke storing, hoewel dit zeldzaam is. Gebruikt u de nieuwste versie van Internet Explorer of Firefox om de vragenlijst in te vullen? Zo nee, download de laatste versie van één van deze browsers en probeer het nogmaals.

    Werken deze maatregelen niet, neem dan contact met ons op.

    Wat voor onderzoeksvragen kan ik verwachten?

    De vragen gaan over diverse onderwerpen waar u als mantelzorger dagelijks mee te maken heeft. Bijvoorbeeld over al dan niet zorg, advies en steun aanvragen, de combinatie werk-mantelzorg of wat uw mening is over actuele thema’s in de zorg. Het onderzoek wordt uitgevoerd door MWM2, een onafhankelijk onderzoeksbureau gespecialiseerd in onderzoek onder consumenten. Vanzelfsprekend houden we op de hoogte van de resultaten.

    Wat gebeurt er met de resultaten?

    U kunt de resultaten op de website van Mezzo lezen. Wij sturen u hierover een bericht. Soms gebruiken we de resultaten om onze diensten aan te passen aan uw wensen en behoeften. Soms benutten we het onderzoek voor nieuwsberichten om een thema onder de aandacht te brengen.

    Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

    U kunt uw wachtwoord opnieuw instellen. Ga hiervoor naar de profielpagina. Vul uw mailadres in en klik op 'Wachtwoord vergeten'. U ontvangt binnen enkele minuten een activatielink per mail. Daarmee kunt u uw wachtwoord resetten.

    Ik heb een nieuw e-mailadres, wat moet ik doen?

    U kunt uw mailadres en andere persoonlijke gegevens raadplegen en eventueel aanpassen op uw eigen profielpagina.

    Hoe zit het met mijn privacy?

    Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om. We gebruiken ze uitsluitend om u een uitnodiging voor een onderzoek te sturen. Of om resultaten aan u door te geven. Uw gegevens geven wij niet door aan derden. Ze worden ook niet gebruikt voor verkoopdoeleinden. Uw antwoorden tijdens het onderzoek blijven altijd anoniem. Zie ook onze Privacyverklaring.

    Ik wil me uitschrijven uit het Nationaal Mantelzorgpanel, wat moet ik doen?

    U kunt zich uitschrijven. Na uitschrijving benaderen wij u niet meer voor onderzoeken.

    Ik heb een andere vraag, wat moet ik doen?

    U kunt uw vraag stellen op onze contactpagina. Binnen twee werkdagen ontvangt u een antwoord. Heeft u een vraag over mantelzorg? Dan kunt u ook contact opnemen met de Mezzo mantelzorglijn: 0900-20 20 496 (10 ct/pm) of mantelzorglijn@mezzo.nl

    Ik heb een idee voor een onderwerp voor het Nationaal Mantelzorgpanel

    Heeft u een onderwerp over mantelzorg dat u graag ter discussie wilt stellen? Laat het ons dan weten via info@mezzo.nl.

    Ga terug naar Nationaal Mantelzorgpanel